باک آلومینیومی

باک آلومینیومی

ساخت هر نوع باک،ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد که ممکن است یک نوع باک برای هواپیما مناسب تر است و نوع دیگری برای ماشین.صرفه جویی در وزن باک نکته مهمی است که باید در هنگام ساخت باک به آن توجه شود.یک مخزن سوخت فلزی تقریبا همیشه سبک تر از مخزن فایبرگلاس با ظرفیت مشابه است. صرفه جویی در وزن سه یا بیشتر پوند اغلب می تواند در یک مخزن بزرگتر محقق شود.

آلومینیوم یک ماده اولیه محکم و کاربردی  است که همیشه نتایج خوبی را به ارمغان می آورد.

مزایا و معایب استفاده از آلومینیوم در باک سازی چیست؟

آلومینیوم فلزی است سفید متمایل به نقره ای که بخاطر، جرم سبک ،استحکام به وزن بالا و مقاومت بالا در مقابل خوردگی و زنگ زدگی،این فلز را به یکی از مهم ترین مهمترین مواد مهندسی و ساخت مصالح تبدیل کرده است.

آلومینیوم برخلاف فولاد، با افزایش دمای آن تا نقطه ذوب تغییر رنگ نمی دهد. علاوه بر این، به دلیل رسانایی حرارتی بالا، نقطه ذوب پایین آن بسیار ناگهانی حاصل می شود،بنابراین اگر جوشکار حرفه ای نباشد،فلز به راحتی فرو می ریزد و سوراخ ایجاد می شود.

یکی دیگر از ویژگی های آلومینیوم مطمئناً جوشکار بی تجربه را خراب می کند. در مقایسه با فولاد، میزان انبساط بسیار بالاتری دارد. این امر به همراه هدایت حرارتی بالا آلومینیوم را در معرض اعوجاج و پیچ خوردگی قابل ملاحظه ای در حین جوشکاری قرار می دهد و به ویژه هنگامی که یک درز مداوم باید جوش داده شود.

باک آلومینیومی (بر خلاف مخزن فایبرگلاس) که رسانای خوبی برای برق است، می تواند به راحتی در هنگام سوخت گیری به زمین هواپیما متصل شود، در نتیجه خطر تجمع الکتریسیته ساکن را از بین می برد. (برای امتحان می توانید،از شخصی که در حال سوخت گیری است بخواهید کابل اتصال خود را به پریز خروجی شما وصل کند.)

برای ساخت باک آلومینیومی خود لازم نیست بتوانید آلومینیوم را جوش دهید! و برخلاف تصور ، باک سازی آلومینیومی کار سختی هم نیست. ساختن یک مخزن در کارگاه خود بدون هیچ ابزار خاصی به جز ابزار خم فلنج خانگی به طور نسبی یک امر نسبتاً ساده است. در صورت تمایل می توانید مخزن خود را با پرچ هواپیما مونتاژ کنید تا نیازی به جوشکاری نباشد. به هر حال باک عضو جدا نشدنی وسایل حمل و نقل است.

 

باک آلومینیومی
باک آلومینیومی

چطور یک باک آلومینیومی را طراحی کنیم؟

سعی کنید از طراحی باک آلومینیومی با اشکال عجیب و غریب خودداری کنید زیرا این امر فقط ساخت و  نصب آن را پیچیده می کند.مبنا در طراحی باید سادگی قرار گیرد.

با اندازه گیری های زیادی از فضایی که قرار است مخزن سوخت خود را در آن قرار دهید شروع کنید. این کار بسیار زمان بر خواهد بود و بهتر است یک تکه کاغذ برای طراحی طرح و انجام تمام اندازه گیری ها در دست داشته باشید. به خاطر داشته باشید که شما باید فضایی برای هرگونه بارگیری سوخت، دریچه ها، پرکننده سوخت، تسمه های نصب، سنسورهای سطح سوخت و خطوط سوخت در نظر بگیرید. همچنین مطمئن شوید که مخزن در منطقه ای قرار دارد که توسط اگزوز گرم نمی شود، یا اگر اینطور است، مطمئن شوید که قصد دارید مقداری محافظ حرارتی در اطراف آن منطقه ایجاد کنید.

اکنون که طرح خود را روی کاغذ دارید، وقت آن است که آن را به عنوان نمونه اولیه واقعی تبدیل کنید.برای یادگیری باک سازی آلومینیومی مراحل گفته شده در ادامه مقاله را قدم به قدم با ما همراه باشید:

آموزش باک سازی آلومینیومی:

مخزن خود را تا حد امکان از چند تکه فلز جداگانه تهیه کنید. این باعث کاهش تعداد درزهای جوش داده شده می شود و مونتاژ را ساده می کند. این امکان وجود دارد که از دو قطعه بزرگ آلومینیوم یک مخزن درست کنید. اگر یک الگوی کاغذ خوب ابتدا طراحی شده باشد، حتی یک مخزن مستطیل شکل هم می توانید بسازید.

البته، در هر دو مورد باید قطعه جداگانه ای برای مخزن و شاید چند قطعه دیگر برای کوره وجود داشته باشد. با این وجود، هرچه تعداد قطعات مورد استفاده در ساخت مخزن شما کمتر باشد، احتمال اینکه با آن مشکل داشته باشید کمتر است.

برای این کار، شما به یک تخته پوستر، ورق یک چهارم آلومینیوم.۰۶۵ اینچی.۰۶۵ اینچی، ۸ اینچ از زاویه آلومینیومی ضخامت ۱/۸ اینچی، ۲ در ۲ اینچی، یک جوشکار TIG نیاز دارید.

برای شروع، تصمیم بگیرید که کجا می خواهید مخزن شما روی کارت شما قرار گیرد، سپس الگوهای نمای جانبی خود را از روی طرح اصلی که در مرحله قبل آماده کردید بکشید و برش دهید.

طرح های قالب خود را به محل کار خود ببرید، آنها را روی ورق آلومینیوم بگذارید و روی مواد بکشید.

در مرحله بعد، مواد اضافی را بر روی برش کف پا قطع کنید تا بیشتر قابل کنترل شود. سپس، از یک قیچی بدون گلو استفاده کنید و قطعات خود را بر روی خطوطی که قبلاً کشیده اید برش دهید.

خطوط خود را روی قطعاتی که برای غلتاندن مهره بریده اید بکشید.

حالا خطوطی را که کشیده اید با استفاده از یک غلتک مهره ای با قالب پله ای باز کنید. چرخاندن مهره ها به لبه ها باعث استحکام مواد می شود و ظاهر بهتری را ارائه می دهد.بعد از چکش چوبی روی قالب استفاده کنید تا لبه ها را بتوانید کمی بچرخانید.

ورق آلومینیوم خود را بردارید و یک مستطیل مسطح بر اساس پهنای مخزن خود ببرید. از نظر ، طول آنها را دو برابر طول مخزن برش دهید، بنابراین مواد اضافی برای برش بعد از چرخاندن آن متناسب با مخزن وجود دارد. قطعه صاف را در غلتک قرار دهید و آن را به شکل دو تکه کناری خود خم کنید.

لبه ها را با یک فایل آماده کنید تا تمیز شوند و آلوده نشوند. از ساندور استفاده نکنید زیرا مواد را آلوده می کند.

قطعات را تا جایی که می توانید کوچک و سبک به هم بچسبانید. بعداً باید جوشها را برگردانید و اگر خیلی بزرگ باشند، برآمدگی هایی ایجاد می شود.

زمانی که قسمت بالا و سر، بر جای خودش قرار گرفت. قطعات پایینی را وصل کنید. در صورت وجود شکاف یا حرکت مواد، تنظیم آن در قسمت پایین آسان تر خواهد بود. برای جوشکاری مخزن سوخت، بعد از قرار دادن قطعه فلزی روی مخزن سوخت آلومینیومی هرگونه نقطه جوش یا جوش محکم را ضبط کنید تا بعداً در جوش نهایی برآمدگی نداشته باشید.

اکنون زمان شروع جوشکاری است. هنگامی که شروع به جوشکاری TIG می کنید، به سمت خود جوش دهید تا بتوانید آنچه را که جوش می دهید ببینید.

هرکسی ایده متفاوتی برای مهره های جوشکاری دارد. می توانید بعد از جوش زدن، محل را جوش دهید؛ بنابراین، ضامن خود را در جایی که می خواهید قرار دهید و آن را در جای خود جوش دهید.

پس از آن، می توانید از فایل خود برای تمیز کردن لبه ها استفاده کنید.

مرحله بعد، برش سوراخ بالای مخزن سوخت آلومینیومی است. می توانید براکت های چهار پایه خود را با قطعه ای از زاویه آلومینیوم ۲ در ۲ اینچ بسازید. سپس لبه های هر قطعه را در یک سر گرد کنید تا بتوانید یک جوش مداوم ایجاد کنید.

در مرحله بعد نصب براکت های نصب کنار آن است. مطمئن شوید که می دانید براکت های نصب خود را در کجا قرار دهید، سپس جوش را در جایی که هر براکت قرار می گیرد علامت زده و کمی خرد کنید.

هنگام جوشکاری هر چیزی که حاوی مایع باشد، حتماً هر دهانه ای را که ممکن است نشت شود جوش دهید. در این حالت، تمام دور براکت را جوش دهید.

در مرحله آخر باید مخزن را تست کنید. یکی از ساده ترین راهها این است که مخزن خود را به طور کامل در آب فرو کنید و از psi بسیار کمی (شاید ۱-۳ psi) استفاده کنید. اگر نشتی داشته باشید، نشان دادن آن زیاد طول نمی کشد. پس از موفقیت در این آزمایش، اکنون یک مخزن گاز سفارشی با دوام طولانی برای کارت خود دارید!

از چه موادی استفاده کنیم؟

مخزن (های) خود را از آلومینیوم قابل جوش.۰۴۰ یا.۰۵۰″ تهیه کنید. در صورتی که مخزن به طور کامل پرچ شود و نیازی به جوشکاری نباشد، ممکن است از ورق آلیاژ آلومینیوم درجه ۲۰۲۴ T3 استفاده شود. با این حال، T24 2024 علاوه بر اینکه قابل جوشکاری نیست، به راحتی تشکیل نمی شود مگر زمانی که در وضعیت آنیل (۰) قرار گیرد. در غیر این صورت، از یکی از آلیاژهای آلومینیوم قابل جوش معمولی مانند ورق آلومینیوم ۱۱۰۰، ۳۰۰۳، ۵۰۵۲ یا ۶۰۶۱ استفاده کنید.

اگر از آلومینیوم ۶۰۶۱ استفاده می کنید، پس از جوشکاری می توان آن را با حرارت درمان کرد، اگرچه این به ندرت توسط سازندگان خانه انجام می شود. با توجه به موارد ذکر شده، مواد مخزن سوخت توصیه شده ۵۰۵۲ است، یا ۱/۴ یا ۱/۲ آلومینیوم سخت. نام ۵۰۵۲H32 برای ۱/۴ سخت و نام ۵۰۵۲H34 برای ۱/۲ آلومینیوم سخت است. آلومینیوم ۵۰۵۲H32 بسیار آسان شکل می گیرد و به راحتی در دسترس تامین کنندگان خانه است.

می توانید بافل های خود را با وزن کمتری نسبت به مواد ۰.۰۴۰ یا ۰.۰۵۰ اینچی که برای پوست مخزن استفاده می شود بسازید. این به این دلیل است که بافل ها معمولاً چفت شده اند و نیازی به جوشکاری داخلی ندارند. به همین دلیل، اگر ترجیح می دهید می توانید از ۲۰۲۴ T3 نیز استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *