باک چیست؟
ریشه کلمه باک به زبان روسی بر می گردد و به طور کلی به مخزنی گفته می شود که محل نگهداری سوخت است و باک سازی امروزه به یک شغل تبدیل شده است.
در خودرو اما باک مخزنی است که سوخت خودرو اعم از بنزین، گازوئیل و گاز را در خود نگهداری کرده و در مواقع نیاز به موتور، پمپاژ میکند. میزان (سایز)، جنس و محل قرارگیری باک خودروها بسیار گسترده بوده و از نظر اندازه و پیچیدگی متفاوت است.
اگرچه هر مخزن ذخیره سازی سوخت ممکن است، اصطلاحا باک نامیده شود ، این اصطلاح به طور معمول برای بخشی از سیستم موتور استفاده می شود که در آن سوخت ذخیره شده و به حرکت در می آید (پمپ سوخت) یا در موتور (گاز تحت فشار) آزاد می شود. اندازه و پیچیدگی مخازن سوخت متفاوت است، باک می تواند به کوچکی مخزن اشتعال یک آبگرمکن تا بزرگی مخزن سوخت یک شاتل فضایی باشد.
باک باید چه کارهایی انجام دهد؟
به طور معمول ، یک مخزن سوخت (باک آلومینیومی ) باید موارد زیر را مجاز یا ارائه دهد:
ذخیره سازی سوخت: سیستم باید دارای مقدار معینی از سوخت باشد و باید از نشت آن جلوگیری کند، همچنین انتشار بخار را محدود کند.
پر کردن: مخزن سوخت باید به روش مطمئن و بدون جرقه پر شود.
مجهز به نشانگر سوخت: ارائه روشی برای تعیین سطح سوخت در مخزن ، اندازه گیری (مقدار باقی مانده سوخت در مخزن باید اندازه گیری یا ارزیابی شود).
تهویه: اگر فشار بیش از حد مجاز شود ، بخارات سوخت باید از طریق سوپاپ ها مدیریت و خارج شود.
ایمنی: احتمال آسیب را پیش بینی کرده و پتانسیل ایمنی را فراهم کنید.
پیل سوختی مسابقه ای: کیسه سوخت ایمنی یا پیل سوختی مسابقه ای مخصوص ماشین های پورشه مسابقه ای است.
یک پیل سوختی مسابقه دارای پوسته بیرونی سفت و پوشش داخلی انعطاف پذیر است تا در صورت برخورد یا حوادث دیگر ، آسیب جدی به خودرو احتمال سوراخ شدن را به حداقل برساند. برای جلوگیری از انفجار بخار در قسمت خالی مخزن و به حداقل رساندن هدررفت سوخت در حین مسابقه که ممکن است تعادل خودرو را ایجاد نکند یا باعث تحویل سوخت نامناسب به موتور (گرسنگی سوخت) شود ، با یک هسته فوم سلول تعبیه شده است.
فرستنده:فرستنده درون باک خودرو قرار می گیرد.مهم ترین وظایف در فرستنده را شناور داد کع از جنس فوم ساخته شده است.این شناور به یک میلهی نازک فلزی متصل بوده که انتهای آن به یک مقاومت متغیر آویزان است.در نتیجه تغییرات مقاومت،سیگنال الکتریکی به نشانگر ارسال خواهد شد و راننده متوجه جا به جایی نشانگر سوخت می شود.
طراحی باک خودرو چگونه انجام می شود؟
برای طراحی باک،اولین نکته ای که در نظر گرفته می شود،حداکثر حداکثر مسافتی که یک خودرو با موتور احتراق با یک مخزن کامل می تواند طی کند. با مشخص شدن این مسافت،محاسبه ظرفیت مخزن و بهره وری سوخت آن مشخص می شود.. در حالی که مخازن بزرگتر حداکثر مسافت را افزایش می دهند ، فضای بیشتری را نیز اشغال می کنند و (به ویژه در صورت پر شدن) بر وزن کل اضافه می کنند و برای عملکرد مشابه نیاز به مصرف سوخت بیشتری دارند؛ بنابراین ظرفیت مخزن سوخت نتیجه یک مبادله در ملاحظات طراحی مهم است. برای اکثر خودروهای جمع و جور ، ظرفیت در محدوده ۴۵-۶۵ لیتر (۱۲-۱۷ گالن آمریکایی) است.
برای هر وسیله نقلیه جدید ، سیستم سوخت ویژه ای برای بهینه سازی استفاده از فضای موجود توسعه داده شده است. علاوه بر این ، برای یک مدل خودرو ، معماری های مختلف سیستم سوخت ، بسته به نوع خودرو ، نوع سوخت (بنزین یا دیزل) ، مدل های نازل و منطقه ، ایجاد می شود.
مراحل باک سازی به چه صورت است؟
ساخت مخازن همیشه یک فرآیند پرهزینه و پرهزینه بوده است. برخی از مخازن سوخت هنوز توسط صنعتگران فلزی ساخته می شوند یا در موردی هم به صورت دست ساز،توسط مهندسین تولید می شوند. این شامل مخازن سفارشی و ترمیم خودرو ، هواپیما ، موتورسیکلت ، قایق و حتی تراکتور می شود.
ساخت باک مجموعه ای از مراحل خاص را دنبال می کند. به طور کلی ، صنعتگر برای تعیین اندازه و شکل دقیق مخزن ، معمولاً بدون تخته فوم ، ماکت ایجاد می کند. در مرحله بعد ، مسائل طراحی که بر ساختار مخزن تأثیر می گذارد مورد بررسی قرار می گیرد، مسائلی مانند محل خروجی ، تخلیه ، نشانگر سطح مایع ، درزها و گیره ها.
در مرحله بعد صنعتگران باید ضخامت ، مزاج و آلیاژ ورق مورد استفاده برای ساخت مخزن را تعیین کنند. پس از برش ورق به اشکال مورد نیاز ، قطعات مختلف خم می شوند تا پوسته اصلی و/یا انتها و بافل برای مخزن ایجاد شود. بسیاری از مخازن مخزن سوخت (به ویژه در هواپیما و اتومبیل های مسابقه ای) دارای سوراخ های روشن کننده هستند. این سوراخ های فلنج دارای دو کاربرد اصلی هستند ، آنها وزن مخزن را، در عین استحکام بخشیدن ، کاهش می دهند. در مراحل پایانی پروسه باک سازی ، دهانه هایی برای گردن پرکننده ، وانت سوخت ، تخلیه و واحد ارسال سطح سوخت اضافه می شود. گاهی اوقات این سوراخ ها روی پوسته صاف ایجاد می شوند ، گاهی دیگر در پایان مراحل ساخت اضافه می شوند. بافل ها و انتهای آن را می توان در جای خود چسباند. سر پرچها اغلب برای جلوگیری از نشت مخزن به هم چسبیده یا لحیم می شوند. سپس می توان انتها را چسبانده و لحیم کرد ، یا فلنج و لحیم کاری کرد (و/یا با درزگیر اپوکسی مهر و موم کرد) یا انتهای آن را می توان فلنج و سپس جوش داد. پس از اتمام لحیم کاری ، لحیم کاری یا جوشکاری ، مخزن سوخت مورد آزمایش نشت قرار می گیرد.
مخزن گاز یکی از مواردی است که هر کس برای کامیون خود به آن نیاز دارد. مشكل اصلی مخزن گاز انبار در اغلب وانتهای کلاسیك ، مشرف به ظرفیت پایین است كه معمولاً در كابین نصب می شود و این بدان معناست كه خطرناك است.
در مورد کامیون های ۵۵-۵۹ GMC و Chevy که مخزن گاز انبار تنها ۱۸ گالن را در خود جای داده است ، با نصب یک مخزن گاز سفارشی پس از فروش که برای کامیون آنها ساخته شده است،کار ایمن می شود.
مواد اولیه باک سازی:
همانقدر که فرآیند باک سازی اهمیت دارد،متریال استفاده شده در این فرآیند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
مواد اولیه باک سازی باید دارای بالاترین کیفیت و عدم اشتعال با سوخت باشد.اما این اهمیت انتخاب مواد اولیه ممکن است هزینه باک سازی را سرسام آور کند.بنابراین اهمیت انتخاب مواد بهینه در الویت دوم قرار می گیرد.
در صنعت هوافضا ، استفاده از سیلانت های مخزن سوخت یک کاربرد رایج برای مخازن سوخت جامد با درجه حرارت بالا است. این نوع باک مقاومت بسیار خوبی در برابر مایعات مانند آب ، الکل ، روغن های مصنوعی و مایعات هیدرولیک نفتی دارد.
پلی اتیلن با چگالی بالا ( HDPE پلاستیک) به عنوان یک ماده مخزن سوخت در ساخت و ساز کاربرد دارد، در حالی که از نظر عملکرد در کوتاه مدت خوب عمل می کند ، اما در بلند مدت پتانسیل اشباع شدن را دارد زیرا سوخت هایی مانند گازوئیل و بنزین در مواد HDPE نفوذ می کنند.
از چه فناوری در صنعت باک سازی استفاده می شود؟
برای ساخت مخازن سوخت خودروها از دو فناوری استفاده می شود:
مخازن سوخت فلزی (فولادی یا آلومینیومی) با جوش دادن ورق های مهر شده ساخته می شود. اگرچه این فناوری در محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ای بسیار خوب عمل می کند ، اما رقابت فروش کمتری دارد و بنابراین در بازار کمتر پیدا می شود ، اگرچه تا زمان های اخیر مخازن سوخت خودرو تقریباً بدون استفاده از ورق فلز ساخته می شود.
مخازن سوخت پلاستیکی با چگالی بالا پلی اتیلن (HDPE) توسط قالب گیری ضربه ای ساخته می شود. HDPE با قالب گیری ضربه ای می تواند اشکال پیچیده ای داشته باشد ، به عنوان مثال اجازه می دهد تا مخزن به طور مستقیم بر روی محور عقب نصب شود ، باعث صرفه جویی در فضا و افزایش ایمنی هنگام تصادف می شود. در ابتدا نگرانی هایی در مورد چقرمگی شکست پایین HDPE در مقایسه با فولاد یا آلومینیوم وجود داشت. نگرانی برای ایمنی و توانایی عملکرد طولانی مدت باید مورد توجه قرار گیرد و تحت نظارت قرار گیرد.
خودروهای مدرن اغلب از راه دور دریچه پر کننده سوخت مخزن سوخت را با استفاده از موتور الکتریکی یا کابل رها می کنند. برای راحتی و امنیت ، بسیاری از مخازن سوخت مدرن را نمی توان با دست یا در غیر این صورت از بیرون خودرو باز کرد.
باک ثانویه چیست؟
گاهی اوقات مخزن ذخیره مخزن سوخت ثانویه نامیده می شود (در بسیاری از خودروها/دوچرخه ها حدود ۱۵ درصد ظرفیت مخزن اولیه را شامل می شود) اینها بیشتر در دوچرخه ها ، خودروهای قدیمی (برخی بدون نشانگر سوخت) و خودروهایی که برای مسافت طولانی یا استفاده ویژه یک چراغ روی صفحه ابزار زمانی نشان می دهد که سطح سوخت به زیر نقطه خاصی از مخزن کاهش می یابد. هیچ استاندارد فعلی وجود ندارد .
در خودروهایی که برای استقامت تغییر یافته اند ، مخزن اولیه (تانکی که همراه خودرو است) به صورت مخزن ذخیره و یک تانک بزرگتر نصب می شود.